Van city girl naar farmer girl

21 februari 2015 - Gundagai, Australië

Hallo lieve meereizigers! =D

Het vorige verslag is alweer even geleden, maar ik heb zeker niet stilgezeten!

Melbourne is echt een fantastische stad, iets Europescher, beter gestructureerd en compacter dan Sydney, met helaas ook minder mooie stranden en erg veranderlijk weer. Melbourne kun je het beste omschrijven met: koffie (way of life, overal verkrijgbaar en schijnbaar erg goed, overal ervaren barista's gevraagd), (straat)kunst (muziek, schilderen, graffiti, standbeelden, etc, echt overal), trams (geweldig netwerk, overal, antieke trams), architectuur, eten (allerlei keukens, heel veel restaurantjes) en mensen. Er is altijd en overal wat te zien of doen, vaak voor (bijna) niets.
Ik vond het heerlijk om 's ochtends wakker te worden, te kijken naar het weer en dan zelf te bepalen wat je gaat doen (en met wie, of eens alleen). Lekker door de stad te dwalen, door de botanische tuinen te wandelen, straatartiesten bekijken, van het weer genieten, mensen kijken, wat te eten (sushi!!) kopen en buiten op eten. En 's avonds open mic comedy night, live muziek, borreltje, dansje, heerlijk!

Mijn missie om te integreren als Melbournian is helaas niet gelukt. MAAR, wel als Bushland-Farmer-Aussie!! Ik ben namelijk werkzaam als Farmhand op een prachtige Farmstay genaamd Hillview Farmstay vlakbij Gundagai (http://www.hillviewfarmstay.com.au voor een impressie). Dit is in vergelijking met mijn ervaringen in de eerdere hostels echt een (backpackers)hemel: eigen slaapkamer met tweepersoonsbed, eigen (schone) badkamer met bad, eigen keuken, eigen auto, gratis benzine, zwembad voor de deur, oogst van eigen groententuin en vee, en een fantastisch uitzicht/sterrenhemel, EN salaris ;-) Hiervoor help ik 38 uur per week mee in het bedrijf van Peter en Jann: huisjes schoonmaken, tuin/land onderhouden, dieren verzorgen, onderhoud plegen, plaatsvervangende gastvrouw spelen en allerlei voorkomende klusjes. Peter en Jann zijn twee ontzettend leuke en aardige mensen. Ze hebben veel gereisd (oa Engelse les gegeven in China), gestudeerd, carriere gemaakt en hebben hun meest recente bedrijf ( de Farmstay) als pensioensverdrijf. Ondanks mijn aparte huishouden hoor ik de komende maanden bij de familie (en ga dus ook mee naar familie BBQs, bijeenkomsten, etc). Zo'n twee keer per maand gaan ze naar hun huis in Sydney en ben ik verantwoordelijk voor het reilen en zeilen op de farm. Super leuk!!

Toen we van de week in Wagga Wagga (Aboriginal uitdrukking voor kraaien, ze kennen alleen geen meervoud dus zeggen ze twee keer kraai) waren heb ik werkkleding gekocht, ook hier doen ze korting op korting(!!): twee 'broeken' en een shirt voor 15 dollar. Ik zie ook overal super leuke jurkjes en schoenen, vooral nu in de uitverkoop, heb er alleen niets aan en geen ruimte voor. Winkelen doe ik nu dus liever niet ;-)

Laatst was het weer tijd om een aantal lammeren te slachten voor de eigen consumptie en verkoop. Met zn drieen moesten we de kudde in het verdeelstation drijven en dan de slachtoffers eruit pikken. Al bij de eerste poging ging het mis want de schapen ontsnapten naar de weide ernaast door een kapot hek.. Bij het terugbrengen van de kudde liep ik niet dicht genoeg achter de leider en brak de kudde op, oepsie. Peter ging de kudde met de motor terughalen en uiteindelijk was het zo gepiept. Drie slachtoffers hebben we naar het slachthuis gebracht. Net na ons kwam een grote truck honderden schapen lossen (voor de supermarkt). Met twee getrainde honden (collie en kelpie) werden alle schapen in no-time binnengedreven, mooie show was dat! Zo'n hond kost 20 duizend dollar en doet het werk van twee man, koopje toch?

Onlangs ben ik op mijn vrije dag naar de Chocolate & Liqorice Factory in Junee gereden, ruim een uur door prachtig heuvelachtig landschap. Het links rijden was wel ff wennen maar gaat inmiddels prima. Dat het knipperlicht ook andersom zit kostte mij meer moeite, haha. In de fabriek heb ik een heerlijke prive rondleiding gehad langs de productie van zoethoutdrop en de omhulling met chocolade daarvan, MET de bijhorende proeverijen, jammie! Canberra, de vele wijnboerderijen, olijfboerderij, grotten en wandelroutes in de omgeving staan nog op de te bezoeken lijst. Ik vermaak mij hier voorlopig wel!

Vandaag heb ik mijn vrije dag doorgebracht op de Gundagai show, een jaarlijks tweedaags evenement waarbij allerlei regionale activiteiten op het programma staan zoals paardenshows, schapenhondenwedstrijden (waarbij de hond een kudde schapen een bepaald parcours moet laten lopen), houthakkersdemonstratie, werkstieren, keuring van vee, kookwedstrijden (beste jam, beste taart, etc), kermis, noem maar op. Een typisch landelijk evenement waar ik een beetje een vreemde vogel in de beit was. Maar ik heb wel mooi een kijkje in de landelijke cultuur kunnen nemen, super leuk!

Thuis kon ik wel een inschatting maken van het idee van vrijheid, niets-moet-alles-mag. In het echt is het nog veel beter en indrukwekkender. Het is een gevoel dat ik nog niet eerder ervaren heb en ook moeilijk uit kan leggen: er is geen structuur, geen plan, geen grenzen, idd niets-moet-alles-mag en kan. En wat misschien nog veel indrukwekkender is is dat ik (planner/perfectionist) het heerlijk vind om alles maar gewoon te laten gebeuren en te doen waar ik zin in heb. Backpackers hebben een ongeschreven regel dat jij alleen doet waar jij zin in hebt, dat accepteert iedereen, no hard feelings dat jij anders bent of iets anders wilt. Grappig voorbeeld is dat ik thuis altijd van te voren alle gerechten bedenk die ik die week ga eten en daar de boodschappen naar doe. Hier haal ik gewoon wat dingen in huis (aanbiedingen, dingen waar ik trek in heb), eenmaal in de keuken bedenk ik elke dag ter plekke een gerecht. En daar komen best lekkere dingen uit! (Nee, geen pasta met knakworst :p)

Al met al is het alweer een aardig verhaal geworden. Idd weer behoorlijk wat on-Kelly dingen, maar daar is deze reis ook voor: letterlijk en figuurlijk mijn grenzen verleggen!!

Tot het volgende verslag!

Liefs Kelly

Ps. Vergeet de foto's niet te bekijken!

1. Frank & Marjan:
    21 februari 2015
    Wat voor shirt en broek zijn het geworden? Geruiten shirt met een spijkerbroek zoals in McLeod's Daughters? Ook een hoed erbij?
  2. Marjan Mak (Zonneveld Trucks):
    21 februari 2015
    Grappig idee: Kelly als schapenhoedster! Je missie om "out of your comfort zone" te gaan is alvast gelukt. Ik denk dat mijn voorspelling uitkomt en je als "bush-girl" totaal onherkenbaar straks bij de receptie van ons hotel staat. Ik ben trots op je, dikke kus! XXX
  3. Pauline:
    23 februari 2015
    Wel een wereld van verschil met je leven in ons koude kille en natte kikkerlandje.
    Geen mantelpakjes en hakken maar stoere spijkerbroeken en houthakkers blousjes.
    Succes Groetjes Pauline
  4. Kelly:
    25 februari 2015
    Ik moet jullie wel een beetje teleurstellen, de echte farmers lopen wel in spijkerbroeken, laarzen en bloesjes (wat echt super heet is bij 34 graden) om zichzelf tegen de zon, insecten, en prikstruiken te beschermen. Ik ben (nog) geen echte hardcore farmer en kan het dus voorlopig met korte broek en hempje (en veel zonnebrand) af.
    Ook leuk is dat er zoveel verschillende farms zijn: appels, olijven, wijn, rozen(olie), lavendel(olie), merinoschapen, geiten, koeien, schapen, etc. En de farmers kleden zich allemaal hetzelfde ;-)
  5. Brandon:
    2 maart 2015
    Hey Bushland-Farmer-Aussie!
    Ik ben toch wel een beetje jaloers na het zien van de foto's..

Al wat beesten tegen gekomen?(behalve schapen en koeien):P
  6. Kelly:
    18 maart 2015
    G'day Brandon-mate!
    Ik word wakker met de vogels en mijn waakschaap, en deel mijn huis met spinnen, hagedissen, motten en muizen. De meesten ontlopen mij gelukkig, maar ik hoor ze wel..