Good on ya!

18 maart 2015 - Gundagai, Australië

Goedemorgen Nederland!!

Terwijl ik zit uit te buiken op de veranda en mijn dag er alweer bijna op zit is die van jullie nog niet zo lang geleden begonnen. Het grote tijdsverschil blijft toch een raar idee.

Over tijd gesproken, ik ben alweer ruim 2 maanden Down Under in dit mooie land en wat gaat de tijd ontzettend snel! Ik ben al heel wat ervaringen rijker en in dit verhaal zal ik jullie over mijn meest recente vertellen. Het leven op de Farmstay (alweer 5 weken) is nog steeds hetzelfde, het is de invulling van mijn vrije dagen die de variatie bieden.

Zo ben ik onlangs naar de Yarrangobilly caves (grotten) gereden in Kosciuszko National Park (spreek dat maar eens snel achter elkaar uit, hihi). Het was een anderhalf uur durende rit door een prachtig natuurgebied en door bochtige en steile bergpassen, dat vond ik al een avontuur! En dat ik halverwege moest stoppen voor overstekende kangoeroes vond ik wel een ultiem Australië-gevoel.
In het zachte limestone-gesteente gebied zijn tot nog toe zo'n 300 grotten ontdekt, waarvan er drie opengesteld zijn voor publiek. Ik ben eerst met een tour meegegaan in de Jillabenan Cave, de kleinste van de drie. Hier heb ik mooie stalagtieten (hangen aan het plafond) en stalagmieten (staan op de grond) van dichtbij gezien, en speciale soorten daarvan: rietjes-stalagtieten en sjaal-stalagtieten. De rietjes zijn heel lang en dun, de druppel gaat er doorheen. Op een gegeven moment wordt het rietje te dun en gaat de druppel langs de buitenkant. De holle ruimte binnenin blijft want we konden door een afgebroken 'tiet' heen kijken. De sjaal-stalagtiet vond ik wel indrukwekkend, het lijkt net een dik theatergordijn! (zie foto ;-)) Dit ontstaat doordat een druppel zijdelings van het plafond naar de muur druipt. Vervolgens ging ik met een tour in de Jersey Cave, welke veel groter was. Hier hebben we mooie flowstone, kristallen en grote sjaal-stalagtieten gezien. Als laatste ben ik met een paar anderen naar de ingang van de South Glory Cave gelopen. Deze grot was als eerste ontdekt door een boer die zijn koeien zocht. De dieren stonden te schuilen in de grot! De grootsheid van deze grot is op foto haast niet vast te leggen zonder op de tegenoverstaande berg te staan. De grot dankt de naam Glory Cave aan het ronde gat in het 'dak'. Leuk aardrijkskundelesje toch?

Mijn meest recente trip was twee dagen naar Canberra (zeg Kenbra, aangezien alles afgekort wordt). Jann vraagt meestal de dag van te voren of ik een vrije dag wil nemen en waar ik zoal heen wil. Dit keer gaf ze mij twee dagen EN een overnachting als bedankje voor het oppassen op de Farmstay deze week tijdens hun derde reisje sinds mijn verblijf. Ik mocht zelf een accommodatie kiezen waarbij ze zelf hintte op een hotel. Aangezien ik graag weer onder leeftijdgenoten wilde zijn koos ik voor de gezelligheid van een hostel. Daar moest dan wel ontbijt bij volgens Jann, dus meteen geboekt. Super lief toch?! Onderweg naar de hoofdstad ben ik nog even gestopt bij the Dog on the Tuckerbox, een van DE highlights van Gundagai.

Na aardrijkskunde ga ik jullie nu een geschiedenislesje geven: toen Australië in 1901 een federatie werd moest er een nieuwe hoofdstad komen. Dit werd uiteindelijk het Yass-Canberra gebied waar naast een enkele boerderij niets stond. Middels een internationale ontwerpwedstrijd werd een ontwerp voor de nieuw te bouwen stad gekozen: een ruime statige stad met laagbouw, opgaand in de natuurlijke omgeving. De belangrijkste gebouwen staan in een symmetrische driehoek om Lake Burley Griffin (naar de winnende architect vernoemd). Canberra is afgeleid van het Aboriginalwoord voor 'ontmoetingsplek'.
Canberra is inderdaad een mooie en ruime stad met veel memorials, overheidsgebouwen en instituten, in feite is het zelf een instituut. Ik vond de geschiedenis, symboliek, cultuur en politieke achtergrond zeer interessant. Voor 2 dagen was het dan ook prima want de gezelligheid is ver te zoeken. Daarom heb ik het zelf maar gezellig gemaakt met Felix, een Duitse jongen op vakantie van zijn stage in Nieuw Zeeland. Op onze geweldige huurfietsen hebben we de stad onveilig gemaakt en ons (onder andere) verkleed in het Old Parliament House, hij heeft daar de heeel slechte foto's van dus die houden jullie nog te goed, hahaha!
Ik kan jullie verder wel vertellen over alle bezochte gebouwen etc (National Capital Exhibition, Anzac Parade, memorials, Australian War Memorial, Blundell's Cottage, Commonwealth Place, Old Parliament House, Parliament House, National Library of Australia, en National Gallery of Australia (jaja), maar het beste kunnen jullie de foto's bekijken, die spreken voor zich.

Een andere activiteit die mijn integratie compleet maakt (aardrijkskunde, geschiedenis, politiek, kunst & cultuur) is de Bald Archy Prize 2015. Als satirische tegenhanger van de Archibald prijs is Bald Archy bekend om zijn spotprents van bekende Australiers, voornamelijk politici. Peter en Jann, maar eigenlijk Jann, kopen ieder jaar een stuk tijdens de opening in Gundagai (de stukken reizen door Australië voordat ze naar hun koper gaan). Aangezien ik er graag op uit ga namen ze mij mee naar deze 'chique' gelegenheid. Dat ik als jonge buitenlandse in het overwegend oudere boerendorp weer lekker opviel is te zien aan mijn portret in The Gundagai Independent, de lokale krant. Chan, 50 shades of grey heb ik niet gezien, maar wel '50 shades of power play', het schilderij waar de fotografe mij graag naast zag staan..

Kortom, ik vermaak mij hier nog prima en beleef altijd wel weer wat!!

Liefs Kelly

Ps. Vergeet niet te stemmen ;-)
Pps. Hier is iedereen verplicht om te stemmen, al is het blanco ;-)
Ppps. Dat zouden ze in Nederland ook moeten doen.

1. Brandon:
    19 maart 2015
    Mooi verhaal weer!
    Kunnen wij wat mooi weer van jou lenen? het ziet eruit alsof je daar wel een beetje van kan missen:$

Pppps. vind ik ook, dan komen ze er misschien eindelijk achter dat t allemaal 1 pot nat is!
  2. Marjan Mak (Zonneveld Trucks):
    20 maart 2015
    Het plattelandsleven doet je uitermate goed als je zelfs wat vet op je botjes krijgt! Leuk verhaal en mooie foto's. Ik heb vandaag de Capitool reisgids gekocht zodat we jouw vakantietips kunnen nalezen en ons beetje kunnen voorbereiden op de reis. :-))
  3. Kelly:
    21 maart 2015
    Bran, ik zal een beetje zon naar je toe teleporteren ;-)
    Mama, nog 2,5 maand, zin in!! Ik mis jullie best wel dus ik kijk er naar uit om jullie in mijn Aussie-wereld te verwelkomen :-D
  4. Frank & Marjan:
    21 maart 2015
    Maar goed dat je hier niet verplicht moet stemmen. Had je toch even terug moeten komen :-)
  5. Kelly:
    21 maart 2015
    Hoe kunnen ze een emigrant zonder postadres een stembiljet sturen?? Stom..
  6. Chantal:
    22 maart 2015
    Wat een leuk verhaal Kel! Heerlijk inderdaad die zon op de foto's :). Je teleport met zon is denk ik aangekomen in Nederland want het was vandaag hier ook lekker weer ;-)

Wat cool dat je in de krant staat! Goed bewaren die krant (als die goed blijft in je rugtas ;-)). Veel spannender dan 50 shades of grey, haha.

Geniet weer van je komende dagen en ik kijk uit naar je nieuwe reisverhaal :D

xxx
  7. Jeroen:
    3 april 2015
    Hi Kelly

mooie verhalen. Neem wat zo'n mee naar de volgende Rabobank evenement..:) geniet er van en pas goed op je zelf.